Katica csoport

 

Kónyáné Janzsó Nikolett ( Niki néni ) – óvodapedagógus

Rotterné Kőszegi Julianna ( Julcsi néni )- óvodapedagógus

Ujváriné Stamber Andrea (Andi néni) – dajka

 

“Csináljon bármit, ami nyitogatja szemét és eszét, szaporítja tapasztalatait. Ő azt hiszi, csak játszik. De mi már tudjuk, mire megy a játék. Arra, hogy e világban otthonosan mozgó, eleven eszű és tevékeny ember váljék belőle. Varga Domokos

A Katica csoportos gyerekek számára igyekszünk megteremteni a nyugodt, biztonságot nyújtó légkört, amely elengedhetetlen mind a szabad játék, mind az irányított tevékenységek megvalósulásához, és természetesen nagyon fontos a nyugodt alváshoz, pihenéshez, amely az idegrendszer fejlődésének alapja. A nyár folyamán a csoportszoba átrendezésénél mindezen szempontokat figyelembe vettük.

2024/2025-ös nevelési évben 16 fiú és 12 lány van. Életkor szerint a következőképpen oszlanak el a gyerekek: 10 fő nagycsoportos korú, 9 fő középső csoportos korú és 8 fő kiscsoportos korú.

Komplexen, örömteli játék közben tanulunk, melynek alapja a nyitottság, a természet felé fordulás, a hagyományok, jeles napok megélése és megbecsülése, a szabad játék tisztelete, a kölcsönös elfogadás, és az élményközpontú tapasztalatszerzés. Csoportunkban nincs sok szabály, csupán annyi, amennyit egy 3-7 éves korú gyermek el tud sajátítani és meg tud jegyezni. Ilyen egyszerű szabály:

  • a játszóhely, vagy a játék azoké, akik azt először kiválasztották maguknak.
  • A játékok, melyek a gyermekek számára elérhető helyen vannak szabadon levehetők, egymásnak átadhatók, de a játéktevékenység lezárása után a helyükre kell, hogy kerüljenek.
  • A játékeszközt rongálni, szájba venni nem szabad.
  • Csak akkor avatkozunk a játékba, ha a gyermek igényli az óvónő részvételét, vagy segítségét.
  • A folyosóra kimenni csak a felnőtt engedélyével szabad.
  • Rombolni csak azt szabad, amit magunk építettünk!

Csoportunkban jelenleg 4 kisgyermeknek van valamilyen ételintoleranciája, emiatt ők egyáltalán nem, vagy csak néha ehetik ugyanazt az ételt, amelyet a többiek. Mindez az egész csoportot nagyon empatikussá, és megértővé teszi, mind az érzékeny gyerekek, mind a többi kisgyerek is nagyon elfogadó társaival.

Bátorító neveléssel biztatjuk a gyerekeinket arra, hogy fejezzék ki gondolataikat, fogalmazzák meg tapasztalataikat, érzéseiket, olyan légkört, elfogadó, nyitott környezetet teremtünk, melyben biztonságban érzik magukat, így örömeikről és bánatukról is bátran beszélhetnek. Figyelünk minden tevékenység során a gyerekek egyéni képességeire, készségeire, fejlettségére.

Nagy hangsúlyt fektetünk az irányított mozgásra – torna –  igyekszünk kihasználni a csoportszoba adta lehetőségeket, így minden kedden tornázunk tízórai előtt. Ilyenkor a gyerekekkel közösen rendezzük át a csoportszobát, hogy kellő helyünk legyen a mozgáshoz. Fontosnak tartjuk, hogy minél változatosabb mozgásformákat ismertessünk meg a gyerekekkel, ezzel is elősegítve, támogatva a természetes fejlődésüket mind a mozgás, mind más területeken.

Szeretünk a gyerekekkel a településünk közvetelen természeti és társadalmi környezetébe sétákat és kirándulásokat szervezni, ezáltal is bővítve a környezetükről meglévő ismereteiket, miközben friss levegőn vagyunk, megtanulják a sétákon való viselkedés szokásait és szabályait is. Fontosnak tartjuk, hogy ne csak ismerjék, hanem szeressék és óvják is a természetet. Zöld Óvodaként ez nem csak feladatunk, hanem kötelességünk is. A gyerekek nyitottak, érdeklődőek, befogadóak.

A zenei nevelés is fontos része a mindennapjainknak. Nem csupán akkor mondókázunk, énekelünk, amikor készülünk egy ünnepre. Akkor is társunk a dal, a mondóka, amikor szomorúak vagyunk, amikor fáj valamink vagy amikor nem tudjuk eldönteni ki legyen a fogó. Mindenféle érzelem kifejezésére alkalmas a zene, az éneklés. Csupán meg kell találnunk a megfelelő dallamot. A dallamok átszövik a mindennapjainkat, a mozgástól, az alváson keresztül az ébredésig.

Törekszünk arra, hogy megvalósuljon a család és óvoda együttes nevelése, mely által a gyerekek biztonságban, a szülők pedig biztos helyen tudhatják gyermekeiket.  A családokkal közös délutánok, programok, kirándulások és néhány meghitt ünnepi pillanat segítségével igyekszünk a család és az óvoda közötti kapcsolatot erősíteni, mélyíteni.

Hisszük, hogy így, a nagycsoport végére egy kiegyensúlyozott, környezetében jól eligazodó, az iskolai életre készen álló gyermek lépheti át az iskola kapuját.

„A tanítás csak információt tölt a fejekbe, de a nevelés: növel. Nem mennyiséget ad, hanem minőséget. Segít egy rózsának igazi rózsává válni. És egy gyereknek megtalálni és kibontani önmagát.” Müller Péter